CSOK - Újabb módosításokat fogadott el a kormány

Újabb módosításokat fogadott el a kormány annak érdekében, hogy családi otthonteremtési kedvezmény (CSOK) mind több ember számára váljon elérhetővé.

Az alábbiakban összefoglaljuk a támogatás feltételeinek változását, de persze (ahogy szoktuk) kicsit kommentáljuk is azokat.

Egyértelműen kedvező döntések

  Eltörölték a 3 gyermekes (vagy 3 gyermeket vállaló) családok esetében azt, hogy a 10+10 milliós (támogatás+hitel) konstrukcióban legfeljebb 30 millió forintos ingatlanra lehet igénybe venni a támogatást. (Egy körrel kevesebb: nem kell az építtetőknek trükközniük, hogy külön írják fel a telek+az osztatlan közös használatú helyiségek árát eladáskor...)

-        A gyerekeknek 18 éves korukig kell a CSOK-kal „terhelt” lakásban lakniuk, utána nem számít a feltételek felrúgásának, ha szárnyra kelnek. (A mamahotelek persze nem arról tanúskodnak, hogy a mai fiatalok siettetnék az elszakadást a mosó/főző, stb. szolgáltatást nyújtó családi hontól.)

-        Tetőtér beépítésre is igényelhető CSOK – azonban feltétel, hogy külön lakásnak minősüljön, és saját megközelítésűnek kell lennie az ingatlannak. (Gyaníthatóan nem a családi házra ráépítők miatt hozták ezt a döntést...)

-        Enyhültek (és egyértelműbbek lettek) a lakás nívójával kapcsolatos rendelkezések – a lakást már nem kell csatornázni és vízvételi lehetőségnek elég az ivóvíz minőségű kút is. (Azért egy 20 milliós lakás esetén ez azért meglehetősen furcsa pont.)

-        Bontott alapanyagok felhasználása esetén nem 76, hanem csak 56 százalék azon költségek aránya, amit számlával kell igazolnunk... (Ez egy durván kijátszható kiskapu lesz sajnos...)

-        Eltörölték azt a szabályt, hogy a meglévő lakást el kell adni, amennyiben másik lakásra veszünk fel CSOK-ot. Ha új lakást veszünk a CSOK révén, a jövőben bármennyi lakásunk lehet, a „beforgatási” kötelezettség csak a használt lakásokra felvehető CSOK esetén maradt meg.

-        Megnyílt a lehetőség arra, hogy külterületen vagy zárttelken épített ingatlanra is CSOK-ot igényeljünk. (Ingatlanszakemberek erősen ingatják a fejüket emiatt.)

-        A vidékiek kerültek előnybe azzal, hogy használt lakás vásárlására igénybe vett CSOK esetén a lakás vételára immár az ország bármely területén maximum 35 millió forint lehet. (Ez a szint korábban csak Budapestre volt érvényes – őket azzal kompenzálták, hogy a négyzetméterenkénti 350 ezer forintos maximum kikerült a szabályból.) Hogy ne lehessen manipulálni, a szabály azt is rögzíti, hogy a lakás vételára legfeljebb 20 százalékkal haladhatja meg a hitelintézet által megállapított forgalmi értéket. (A törvény itt érdekes: ha a hitelintézet által megállapított forgalmi értékről beszél, akkor azt mondja, hogy a piaci értéknél 20 százalékkal magasabb áron eladható CSOK-osoknak lakás – vagyis használt lakásnál legalizálja a seftelést a támogatásért. Szerencsésebb lett volna – és vélhetően erre gondolt a jogalkotó is -, hogy a bank által megállapított hitelfedezeti (menekülési) értékről beszél – arról az értékről, amely áron a bank szerint 90 napon belül eladható az adott ingatlan. Igaz, ez utóbbi esetben a 20 százalékos eltérés kevés lehet vidéki kistelepüléseken, ahol nincs ingatlanpiac...)

-        Bár a telek megvásárlására továbbra sem lehet igénybe venni a CSOK-ot, de egy csomó mindenre igen. Így például garázst is építhetünk a házzal együtt, s a kerítés is CSOK-ból finanszírozható. Érdekes kitétel, hogy a telket nem, ám az azon álló korábbi épület bontását ugyancsak elszámolhatjuk a CSOK ellenében.

Vannak felemás szabályok is, ahol az előnyök mellé korlátozások is tartoznak.

 

-        A KHR-ben lévő (a köznyelvben még mindig BAR-listaként emlegetett) lejárt tartozással bíró ügyfelek számára elérhetővé vált az új lakásokra felvehető CSOK – hitelt viszont bizonyosan nem kapnak, így a kombi konstrukciót nem is érdemes igényelni – biztos az elutasítás. Miután azonban a bank feladata az is, hogy mérlegelje, hogy a maximum 10 milliós támogatás mellett a komoly adóságokkal küzdő igénylő valóban meg tudja vásárolni, meg tudja építeni a támogatásban szereplő lakást – borítékolhatóan itt is sok elutasítás lesz. Hangsúlyozzuk: itt a bank az állam pénzét félti. Ennek fényében az lesz az igazán komoly kérdés, hogy mit kezd majd egy bank által elutasított KHR-essel a „másodfok”, a Kormányhivatal. Használt lakásnál a KHR-en való szereplés mellett kizárt a CSOK igénylése.

-        Most már 1 vagy 2 gyerekes családok számára is minimum követelményt fogalmaz meg a rendelet a lakásméretre vonatkozóan. Egy gyerek esetén lakás esetén minimum 40, családi háznál 70 négyzetméteres lakásra van szükség a CSOK igényléséhez. Kétgyermekes család esetén lakásnál 50, háznál 80 négyzetméter az előírás. Három gyereknél maradt a 60-90 négyzetméteres szabály.

-        A törvény szerint alapesetben egy gyermek vállalása esetén 4, két gyermeknél 8 év alatt kell teljesíteni a vállalást. Ugyanakkor a 10 millió forintos összeg esetén a vállalat gyermekek számától függetlenül 1-2-3 gyerek megszületésének vállalásával 10 év a teljesítési határidő. Amennyiben a teljesítés örökbefogadással történik, ez a 10 év is kitolható további két évvel. A 10 év azzal is kitolódik, ha az édesanya terhes a határidő lejártakor.

-        A mozaikcsaládoknál is igényelhető a CSOK. Házasok esetén az összes gyerek „beszámít”, élettársak esetén a nagyobb kedvezményre jogosult fél kapcsolatba „vitt” gyermekei után jár a kedvezmény - a közös gyermekeket csak az egyik félnél lehet beszámítani a kedvezménybe.

-        A CSOK révén új lakásba költözést engedi a jogszabály, azaz azt a feltételt, hogy a korábbi szocpol miatt 10 évig helyben lakást kellett vállalni, nem kell teljesíteni a CSOK   -ot az új lakásba át lehet vinni. Ugyanakkor életben maradt az az ezt nagyban nehezítő megoldás, hogy az átmeneti időszakban – azaz, addig, amíg a régi lakást már eladtuk, de az új lakást még nem vettük meg - a támogatás teljes összegét egy kincstári letéti számlára kell befizetni. A visszafizetési kötelezettséget vásárlás esetén 1, építés esetén 3 évre függeszti fel a Kormányhivatal.

-        A jövőben egyetemisták is igényelhetik a 10 milliós támogatást, ugyanakkor az, hogy a lehetőséget megnyissák a közfoglalkoztatottak előtt megnyissák az igénylést – hiába ígérte meg több kormánytag is – egyelőre puszta ígéret maradt, noha Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár még a szabályok megjelenése után is azt nyilatkozta, hogy a lehetőség adott. (Itt vélhetően ott van a kutya elásva, hogy miután a bank feladata annak meghatározása, hogy képes-e a támogatásból az ügyfél megvalósítani a beruházást a bank fogja elutasítani a közmunkásokat – akik így persze a bankra fognak haragudni... Az viszont nagy kérdés, hogy a támogatás elutasításáról döntő bank határozatát a Kormányhivatalban megtámadó közmunkásnak az állam végül kiutalja-e a CSOK-ot...)

Vannak viszont egyértelmű szigorítások is a rendeletben

 

-        Míg korábban elég volt minimum 50 százalékos tulajdonosnak lenniük a kérelmezőknek a támogatás igénybevételéhez az ingatlanban, az új CSOK szabályok szerint csak az igénylők szerezhetnek tulajdont a támogatásból megvett/épített lakásban.

-        A korábban már felvett CSOK (szocpol) immár nem csak a 10 milliós igénylésnél, hanem minden igénylés esetén beszámít – azaz az ügyfelek csak a különbözetre tarthatnak igényt.

-        Komoly korlátozás, hogy aki a korábbi szocpolért vállalt gyermeket és az még nem született meg, a vállalás teljesítéséig nem kaphat új támogatást.

-        Ésszerű lépés, de szigorítás, hogy a jövőben a támogatás visszaigénylésének időszakára – az első 10 évre, amíg a lakáson az állam jelzálogjoga van – előírás a lakásbiztosítás megléte. (Vélhetően ezt persze, ha hitelt is nyújt mellé a bank, eddig is előírta volna.)

-        A jövőben a banknak nem csak házépítésnél, hanem lakásvásárlás esetén is helyszíni szemlén ellenőrizni az ingatlant, hogy az nem csak terveken felel-e meg a feltételeknek. Ezt persze nem ingyen csinálják. (A szándék érthető, de a miskolci szocpol-csalásos eset megmutatta, hogy aki akar, még így is tud csalni...)

-        A gyermekvállalás feltételeinek nem teljesítése miatti visszafizetést eddig bizonyos – egyértelmű – esetekben úgy kellett teljesíteni, hogy az nem járt büntetőkamattal – csak a tőkét kellett visszafizetni. Mostantól nincsenek objektív okok, minden esetben a Kormányhivatal joga eldönteni, hogy "különös méltánylást érdemlő helyzet" áll-e fenn. Míg korábban a házaspár valamelyikének halála, vagy súlyos - megváltozott munkaképességet okozó – rokkantsága, a vállalt gyermek(ek) fogyatékossággal történő születése, illetve a 3. gyermek 24. hét előtti halva születése után a vállalt feltételeket teljesítettnek tekintették, most ezek csak külön méltánylást okozó helyzetnek minősülnek. Ugyancsak ide tartozik a meghiúsult lombikbébi-beültetés – igaz, most már nem kell 5 alkalommal próbálkozni -, illetve az apa meddőségének kimutatása. A Kormányhivatal ilyenkor 5 éves időtartamra elhalaszthatja a visszafizetési kötelezettség teljesítését, s ezt követően is szabad döntése, hogy a támogatás egészét, vagy csak egy részét követeli-e vissza, s hogy ad-e felmentést a büntetőkamat fizetés alól.